آخرین اخبار : 

استرس کنکور را چگونه مدیریت کنیم؟

بازدید: 12

print

راه های مقابله با استرس کنکور
صحنه رقابت زندگی پر است از آزمون های کوچک و بزرگ که هر یک سهم بزرگی در پیمودن پله های موفقیت و رسیدن به قله دارند. کنکور، بزرگ ترین آزمون علمی در زندگی افراد محسوب می شودکه نه تنها دانش آموزان را با چالش های متعددی روبه رو می کند، بلکه والدین نیز در انتظار به ثمر رسیدن ۱۲ سال تلاش فرزندانشان، دچار استرس و بی قراری می شوند. در کنار عواملی مانند برنامه ریزی صحیح و مدون، بهره مندی از منابع علمی جامع، پشتکار و استعداد، راهنمایی های نفرات برتر کنکور و نگاهی به شیوه برنامه ریزی و عللی که در موفقیت آنها نقش داشته است به طور قطع تاثیرگذار خواهد بود.
اشکان اسماعیلی، رتبه۱گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آزمون سال ۸۹ در خصوص موفقیت خود می گوید، علاقه من به یادگیری که هیچ حد و مرزی نداشت به سال های کودکی ام باز می گردد. همیشه از اینکه درس بخوانم لذت می بردم و هیچ وقت به یاد ندارم که برای نمره درس خوانده باشم. البته قرار گرفتن در گروه بهترین ها همواره خوشایند است، اما این مسئله زمانی لذت بخش است که انسان مطالبی را که می خواند ازدل و جان بیاموزد و آنها را یاد بگیرد، نه فقط به طور مقطعی مطالبی را حفظ کند و سپس فراموش کند. رسول شفیع پور چنگایی، رتبه ششم کنکور در همین رشته با اشکان اسماعیلی توافق نظر دارد. دانشجوی رشته برق دانشگاه صنعتی شریف معتقد است، درس خواندن همیشه برای من سرگرمی شیرینی بود و هیچگاه به این مسئله به عنوان یک فرایند تحمیلی و اجباری نگاه نمی کردم، به طور کلی عقیده ندارم وقتم را در راهی که در آن استعداد و علاقه ندارم صرف کنم به این علت باتوجه به اینکه در فراگیری دانش ریاضی استعداد داشتم قدم در این راه گذاشتم.

ترس از ناکامی در کنکور به‌طور حتم، از دلایل اضطراب و فشار روانی است که به دانش‌آموزان در چند روز پیش از کنکور تحمیل می‌شود و سلامت آنان را به‌شدت تهدید می‌کند.دانش‌آموزی که مدام پدر و مادرش او را با سایر اطرافیانش مقایسه می‌کنند، دانش‌آموزی که پدر و مادرش از او توقع بیش از توانش دارند و دانش‌آموزی که مدام با گوشه و کنایه‌های اطرافیان از قبیل اینکه تو باید جزو بهترین رتبه‌های کنکور باشی، مواجه می‌شود، بیش از سایرین در معرض فشار روانی است متأسفانه بارها دیده ام که استرس و نگرانی بیش از حد والدین باعث می شود تا آنها در برنامه ریزی درسی فرزندشان دچار اشتباهات جبران ناپذیری شوند.دانش آموزی که تا ساعت ۳ بعدازظهر در مدرسه است و بعد از آن به توصیه والدینش و با هدف کسب موفقیت در کنکور، ساعتهای زیادی را در کلاس های کنکور گذرانده و زمانی به خانه می رسد که با تنی خسته و کوفته تنها دو یا سه ساعت برای مطالعه فرصت دارد، چگونه از او انتظار داریم که به موفقیت چشمگیری دست یابد؟

چگونه میتوان ازداوطلب کنکوری که وقت خودرا به دلیل چشم وهم چشمی (که چون دختریاپسرفلانی پزشکی ، مهندسی ، حقوق ، نقاشی و موسیقی میخواند توهم بایدبه دانشگاه بروی)باکلاس های کنکور وجزوات مختلف پرکرده است،توقع داشت که باعلاقه وانگیزه درس بخواندوموفق شود؟

کم نبوده‌اند دانش آموزانی که علیرغم صرف هزینه های زیاد برای گرفتن بهترین دبیران خصوصی و یا شرکت در کلاس های کنکوری نه تنها هیچ موفقیتی در کنکور دانشگاهها کسب نکرده اند ، بلکه از شرکت در کنکور سالهای بعد نیز منصرف شده و قید تحصیلات دانشگاهی را زده اند.

و اما سخنی با مسئولان سازمان سنجش و آموزش کشور؛ این روزها دادن آمار و ارقام تعداد داوطلبان کنکور سراسری، دردی راازدل بیش از یک میلیون داوطلب کنکور سراسری برنمی‌دارد و از اضطراب ناخواسته آنها نمی‌کاهد، بلکه آن چیزی که علاوه بر حمایت‌های والدین، می‌تواند مفید فایده باشد، مطمئن بودن آنان از برگزاری یک رقابت سالم و بدون حاشیه است.

دانش‌آموزی که سال‌های زیادی را تلاش کرده است تا نتیجه عملکردش را پس از کنکور سراسری ببیند، فقط و فقط و تنها خواسته‌اش از مسئولان اجرایی کنکور سراسری، برگزاری یک آزمون کاملا سالم است چرا که اطمینان داوطلبان کنکور از برگزاری آزمون سالم و حمایت‌های خانواده، قطعاً می‌تواند از فشار روانی و اضطراب آنان بکاهد.

راه‌های مقابله با استرس کنکور

  برنامه ریزی
برنامه ریزی، کلید طلایی برای موفقیت در ماراتن دانش است. محمد صالح نیکورو رتبه هفتم کنکور گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی پیروی از الگوهای درسی مدون از مقطع ابتدایی را در موفقیت سال های آتی تاثیرگذار می داند. این دانش آموز موفق سال گذشته که دانشجوی رشته برق دانشگاه صنعتی شریف در سال تحصیلی جاری است از نحوه برنامه ریزی خود می گوید، از نخستین سالی که تحصیل را در مقطع دبستان آغاز کردم یعنی از همان ۷ سالگی، از الگوهای برنامه ریزی درسی جامع پیروی کردم و این روش به صورت مدون تا سال دوم دبیرستان ادامه یافت تا آن زمان که متوجه شدم برای ورود به دانشگاه باید بجز یادگیری درس های روزانه در مدرسه و رقابت با همکلاسی ها روش جدیدتری را در پیش بگیرم. اما همواره در نظر داشتم برنامه ریزی رکن اصلی در مسیر موفقیت به حساب می آید. آیدین یوسف زاده فرد، رتبه ۱۰ این رشته نیز برنامه ریزی را از عوامل موفقیت در کنکور دانسته و معتقد است، در مدارسی که مشغول به تحصیل بودم، استادان و معلمان، نحوه صحیح برنامه ریزی و مطالعه را به دانش آموزان آموزش داده و در خانه نیز پدر و مادرم، فضا را به گونه ای آرام می کردند که من تمام برنامه ها را در ساعت معین اجرا کنم
رسول شفیع پور رتبه ششم رشته علوم ریاضی و فنی نیز در این خصوص معتقد است، به منظور دستیابی به موفقیت باید به اهداف توجه کرده و برای تحقق آنها تلاش کرد. من همیشه در دفترچه ای کوچک، اهداف زندگی ام را نوشته و در کنارش برنامه ریزی می کردم. به طور قطع موفق شدن در کنکور بزرگ ترین هدف من بود.

اکنون به دیدگاه های رتبه های برترپیرامون این موضوع دقت کنید:

هرچه به شمارش معکوس زمان برگزاری مهم ترین آزمون علمی نزدیک تر می شویم، استرس و تنش دانش آموزان نیز بیشتر می شود.
رسول شفیع پور، در خصوص استرس و روزهای امتحان می گوید، استرس برای من معنا نداشت و بدون هیچ ترس و واهمه ای در کنکور شرکت کردم چرا که سنگی را برای پرتاب کردن انتخاب کرده بودم که اندازه توانم بود. وقتی انسان به توانایی های خودش اطمینان داشته باشد، استرس و اضطراب مفهومی ندارد. من قدم در راهی گذاشته بودم که خارج از دامنه قابلیت هایم نبود، پس هیچ استرسی نداشتم و باتوجه به آزمون های آزمایشی، مطمئن بودم که در کنکور موفق می شوم. به عقیده من، اضطراب و استرس دشمن موفقیت هستند و صرفاً نتیجه کار را مختل می کنند. استرس ناشی از خود کم بینی است و اگر کسی می خواهد فرد موفقی باشد باید به خود و قابلیت هایش اعتماد داشته باشد. به نظر من انسان همیشه باید به یک منبع بالاتری متصل باشد و بدون شک رجوع به خداوند در درجه اول مایه کسب آرامش است. او بهترین راهنما برای زندگی افراد است و زیباترین مسیرها را پیش روی انسان قرار می دهد. من در جلسه کنکور مطمئن بودم که تنها نیستم و در آن زمان با اتصال به آن منبع الهی خودم را قوی و محکم ارزیابی کردم و متکی به امکانات مادی که سر جلسه همراهم بود، نبودم.
رتبه ششم کنکور سال ۸۹ ادامه می دهد، برخی از کنکوری ها به علت اینکه سر جلسه امتحان خودشان را تنها می بینند و از کتاب و لوازم آموزشی دور هستند، دچار اضطراب می شوند. اما آنها باید بدانند که با توکل به خدا و اعتماد به دانسته هایشان می توانند به راحتی در کنکور که یک امتحان ساده مثل تمام آزمون هایی است که تاکنون در آن شرکت داشته اند، موفق می شوند.
فریبرز صالحی رتبه سوم گروه آزمایشی ریاضی فیزیک خانواده را در چگونگی مقابله با غول اضطراب در کنکور مهم معرفی کرده و می گوید: پدر و مادر در انتقال آرامش به دانش آموزان نقش مهمی دارند، در ماه های آخر قبل از برگزاری کنکور سراسری به دلیل اینکه به مدرسه نمی رفتم و با دوستان و همکلاسی هایم ارتباط نداشتم، کمی دچار اضطراب بودم، اما والدینم با آرام کردن فضا اضطراب را از من دور کردند، در ماه های آخر سعی کردم به جلسه کنکور فکر نکنم و فکر امتحان را از ذهنم بیرون کنم زیرا نشستن سر جلسه به داوطلب اضطراب وارد می کند و اگر دانش آموز بخواهد به آن فکر کند، افکار و تمام دانسته هایش مغشوش می شود. من تلاش کردم با آرامش و روحیه عالی به نتیجه کنکور فکر نکنم تا بتوانم بهترین عملکرد را داشته باشم.
آیدین یوسف زاده حائز رتبه ۱۰ کنکور که اکنون در رشته مهندسی برق دانشگاه شریف مشغول به تحصیل است، فراگیری مهارت مقابله با استرس را در روزهای قبل از امتحان مهم معرفی کرده و می گوید: در ماه های قبل از برگزاری کنکور سراسری بویژه پس از تعطیلات عید، وقتی روزها یکی پس از دیگری می گذشت و به تاریخ برگزاری کنکور نزدیک تر می شدم، استرس بیشتری به سراغم می آمد. در آن زمان سعی کردم با خواندن نمونه سوالات سال های گذشته و آموختن مهارت مقابله با استرس، استرس و ترس را از خودم دور کنم. تقریباً اگر هم اضطراب داشتم آن را بروز نداده و خانواده ام نیز برای رسیدن به آرامش به من امیدواری می دادند.
اشکان اسماعیلی می گوید، من قبل از برگزاری کنکور به خودم تلقین می کردم که کنکور پدیده ساده ای در زندگی بوده و دلهره آور نیست. کنکور بخش کوچکی از زندگی من است و نباید تمام زندگی را به همین آزمون کوچک محدود کرد. به نظر من در زمان کنکور نباید به نتیجه کار فکر کرد و فقط باید سعی شود تا بهترین عملکرد را نشان بدهیم و از آنچه آموخته ایم بهترین بهره را ببریم. بزرگ ترین اشتباه این است که در لحظه برگزاری کنکور اعتمادبه نفس مان را از دست بدهیم. باید در آن لحظه روحیه خود را حفظ کرده و مدام دفترچه را ورق نزنیم بلکه با آرامش از نخستین تست شروع کنیم و مطمئن باشیم که خداوند زحمت هیچکسی را بی اجر نخواهد گذاشت.
محمد صالح نیکورو نیز در این رابطه می گوید، پدر و مادرم موثرترین نقش را برای مهار استرس در خانه ایفا می کردند. آنها از همان زمانی که کلاس اول دبستان بودم با جملات اطمینان بخش هر روز بیشتر اعتمادبه نفس ام را بالامی بردند و همین اعتمادبه نفس باعث می شد همیشه در تحصیل موفق بوده و با اضطراب مقابله کنم. سال آخر دبیرستان هم گام به گام با من همیاری کردند وقتی تصمیم گرفتم ۱۰ ساعت در روز درس بخوانم کل خانواده به من کمک کردند تا این تصمیم را اجرایی کنم. فضای خانه را آرام نگه می داشتند

توصیه های مفیدبرای مقابله بااسترس:

*به اندازه بخوابید.کم‌خوابی‌های شب امتحان، سبب خستگی زود هنگام، کاهش بازده، فراموشی، افزایش نا آرامی و اشتباه در جلسه امتحان می‌شود. لذا سعی کنید ۸ ساعت را کامل بخوابید.

*شب امتحان از دیدن تلویزیون و یا هرگونه فیلم ویدئویی و یا گوش دادن به موسیقی های بسیار شاد و یا غمگین جداً خودداری کنید. زیرا بارها مشاهده شده که به علت عدم کنترل دانش آموز بر استرس خود در سر جلسه آزمون، تصاویر فیلم ها و یا اشعار داخل آهنگهای با کلام ذهن آنها را مشغول کرده و کنترل اوضاع از دستشان خارج شده است. لذا هیجان را کنار بگذارید، گوش دادن به موسیقی بی کلام و آرامبخش که غمی در آن نباشد بسیار خوب است.

*به قدر کافی تغذیه کنید، از خوردن تنقلات غیرمفید و احتمالا بیماری‌زا بپرهیزید.

*اگر در هر لحظه از زمان امتحان، احساس اضطراب و نگرانی کردید، لحظاتی به افرادی که در زندگی شما الگوی قدرت و اعتماد به نفس به شمار می‌روند فکر کنید.

*سر جلسه یک بطری آب کنارتان داشته باشید تا درصورت تشنگی از آن بنوشید؛ البته سعی کنید از آب سرد استفاده نکنید.

*در محوطه محل برگزاری آزمون از پاسخ به پرسش های درسی دوستانتان خودداری کنید و سعی کنید بجای حرف زدن با آنها بصورت تنها در جایی نشسته و به درختان، ابرها و طبیعت الهی فکر کنید.

*در سر جلسه آزمون نیز به محض نشستن تعداد سنگ های کف زمین اطراف خود را بشمارید. رنگ دیوارها را بررسی کنید. به رنگ لباس دانش آموزان دیگر توجه کنید. اینکارهای به ظاهر ساده باعث می شود که استرس از ذهن شما به محیط اطراف منتقل شود.

جهت هرگونه مشاوره وپشتیبانی برای رسیدن هرچه اسان تروسریع تر به رشته ی دلخواهتان بااین شماره تماس بگیرید.

۰۹۱۲۸۹۶۴۵۲۵مهندس بهادری .

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس