مقالات
آزمایش­های بالینی نشان داده است که کمبود آب، کارایی حافظه کوتاه مدت را پایین می آورد و به قدرت تمرکز آسیب می رساند، زیرا تقریباً ۸۰ درصد از بافت مغزی از آب تشکیل شده است و  اگر آن را از مغزتان کم کنید، گرفتار مشکلات عملکردی می‌شوید. در مغز انسان،  آب‌، مایعاتی را رقیق می‌کند که پروتیین و آنزیم‌­ها را حمل می­کنند و به رساندن این مواد به مقصد کمک می‌کند. وقتی آب بدن کم می‌شود، این مایعات برای رساندن بار خود کندتر می‌شوند و عملکرد مغز نیز آسیب می‌بیند. همچنین یکی دیگر از خواص آب این است که آب، رادیکال های آزاد را که باعث خرابی سلول ها در مغز می­شوند، از بین می‌برد.
همچنین آب می‌تواند سموم موجود در بعضی از فرآورده‌های غذایی مانند افزودنی‌ها و مواد نگه دارنده را از کبد دفع کند و باعث فعال تر شدن فرد گردد.
آب کافی یعنی تامین اکسیژن خون؛ چون اکسیژن از طریق خون به عضلات منتقل می‌شود و در صورت نرسیدن اکسیژن به خون، عضلات اسیدلاکتیک ترشح می‌کنند که گرفتگی عضلانی به وجود می‌آورد. مصرف منظم آب، به مغز کمک می کند تا دمای بدن نیز کنترل شود. همچنین برای حفظ رطوبت چشم‌ها، بینی و دهان، بدن به آب نیاز دارد. آب علاوه بر نرمی مفاصل، از اعضای بدن نیز محافظت می‌کند.
آّب در کاهش سر درد، سرگیجه و کمر درد نیز بسیار نقش دارد؛ برای مثال، کمر درد بر اثر کمبود مایعات در بدن به وجود می آید. دیسک های موجود در قسمت کمر هر انسان پر از مایعات است و مانند کمک فنر عمل می‌کند، و فعالیت بدنی منظم و میزان کافی مایعات، دیسک‌ها را آب رسانی کرده و به آنها اجازه می‌دهد تا قسمت فوقانی بدن را حمایت کنند. افت مایعات، اسکلت را مجبور می‌کند که وزن بیشتری را تحمل کند و در نتیجه، درد و ناراحتی به وجود می‌آید.
به گزارش MSN 60 درصد از کل وزن بدن از آب تشکیل شده است که هر روز مقداری از آن از طریق عرق کردن، ادرار و نفس کشیدن از دست می‌رود. اگر چه مصرف روزی ۸ لیوان آب توصیه شده است، اما در واقع مقدار آب مورد نیاز بدن به عوامل مختلف از جمله جنسیت، سن، فعالیت بدنی، آب و هوا، ابتلا به بیماری و … ارتباط دارد. در کل نکات زیر در نوشیدن آب مهم است:
* قبل از احساس تشنگی، آب بنوشید.
* به هنگام فعالیت بدنی، آب را قبل از فعالیت، در حین آن و پس از ورزش کردن بنوشید.
* آب را بر نوشیدنی های دیگر ترجیح دهید.
* آب بدن را از طریق میوه هایی مانند گوجه فرنگی، هندوانه، طالبی، کرفس و خیار تامین کنید. خوب است بدانید که زمان دقیق مصرف آب اهمیت زیادی دارد و حداکثر تاثیر را روی بدن خواهد گذاشت.
* مصرف دو لیوان آب،  در حالت ناشتا، اعضای داخلی بدن را فعال می‌کند.
* مصرف یک لیوان آب، نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی، به هضم غذا کمک می‌کند.
 * خوردن یک لیوان آب، قبل از حمام، به کاهش فشار خون کمک می‌کند.
 * برای جلوگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی، قبل از خواب یک لیوان آب بخورید.

*نوشیدن میزان معین آب در روز ضروری است، اما نیازی به زیاد کردن این میزان نیست. کاری که باید بکنید، جبران میزان آبی است که از دست می‌دهید. یک فرد به طور متوسط روزانه حدود ۲ تا ۳ لیوان آب از تنفس، و ۱ لیوان دیگر از طریق عرق کردن از دست می‌دهد، و اگر ۳ تا ۴ لیوان نیز به طور تقریبی از طریق ادرار دفع کند، بدن حدوداً به ۸ لیوان در روز آب نیاز پیدا می‌کند. شما باید همان میزان آبی را که در روز از دست داده‌اید دوباره تامین کنید. اگر بیشتر از میزان مورد نیاز آب به بدن برسانید، تعادل سدیم در بدن از بین می‌رود که به مشکلات گوارشی، حملات ناگهانی و حتی بیهوشی منجر می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات
ادبیات کنکور بالای ۹۰ درصد با انتشارات گیلنا – بخش دوم

ادبیات کنکور بالای ۹۰ درصد با انتشارات گیلنا – بخش دوم با بخش دوم از مطلب ادبیات کنکور بالای ۹۰ درصد به سبک رتبه های برتر با شما هستیم. در بخش اول بیشتر درباره اشعار و معانی و آرایه ها بحث کردیم و حال در این بخش به سراغ املا …

مقالات
ادبیات کنکور بالای ۹۰ درصد با انتشارات گیلنا – بخش اول

ادبیات کنکور بالای ۹۰ درصد با انتشارات گیلنا – بخش اول شاید ادبیات کنکور بالای ۹۰ درصد برای خیلی از دانش آموزان رویا باشد، اما می توان با کمی تلاش این رویا را به واقعیت تبدیل کرد. همیشه اولین درسی که بعد از باز کردن دفترچه سوالات به چشمتان می …

مقالات
دانلود پیک سنجش شماره 1169 از سایت رسمی نشر گیلنا

دانلود رایگان پیک سنجش از انتشارات گیلنا هفته نامه رسمی سازمان سنجش آموزش کشور   انتشارات گیلنا ناشر برتر کتب آموزشی کنکور

تماس با خط 1
تماس با خط 2