بهترین استراتژی برنامه ریزی درسی از نشر گیلنا
- بهدست: محمدرضا بهادری
- دستهبندی: مقالات
- Tags: برنامه ریزی درسی, بهترین استراتژی برنامه ریزی, بهترین استراتژی درسی, بهترین برنامه ریزی درسی
بهترین استراتژی برنامه ریزی درسی از نشر گیلنا
مدیریت زمان دروغی بیش نیست!
دو سؤال میخواهم از شما بپرسم:
سؤال اول: شما در یک شبانهروز چند ساعت زمان در اختیاردارید؟
سؤال دوم: رتبه 1 کنکورهای سال گذشته در یک شبانهروز چند ساعت زمان در اختیار داشتند؟ و شاید بهتر است بگوییم رتبه 1 امسال در رشته شما در یک شبانهروز، چند ساعت زمان در اختیار دارد؟
احتمالاً متوجه شدهاید که میخواهم در رابطه با چه موضوعی با شما صحبت کنم، بله عدالت زمانی. همه افراد روی این کره خاکی در طول یک شبانهروز یک مقدار زمان معینی را در اختیاردارند همگی 24 ساعت؛ یعنی اینشتین، ادیسون بیل گیتس و همهکسانی که به موفقیتهای چشمگیری رسیدند همگی ازنظر در اختیار داشتن زمان با سایرین در یک رده بودند اما آنها دید بهتری نسبت به استفاده از زمان داشتند. پس تا به الآن راستش را بخواهید، داشتند به شما دروغ میگفتند! بله یک دروغ بهظاهر راست. مگر میشود چیزی را که ثابت است مدیریت کرد؟! اما میتوان از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کرد؛ یعنی در اصل میتوان بهرهوری را بالا برد اما نمیتوان آن را مدیریت کرد، شاید این تفکر با تفکر عموم مردم در تناقض باشد. البته یادم میآید یکبار این موضوع را دریکی از کلاسهایم مطرح کردم و یکی از شاگردانم گفت آقا ما صبح یک ساعت زودتر از خواب پا میشویم که بتوانیم روزی 25 ساعت مطالعه کنیم! و در اون نقطه بود که مسیر زندگی من بهکلی عوض شد J فکر میکنم عدالتی بزرگتر از این وجود نداشته باشد که همهی ما یکزمان ثابت در اختیارداریم، اما مهم نحوهی استفاده از آن است که میتواند تفاوت میان افراد موفق و ناموفق را مشخص میکند. در این مقاله به شما آموزش خواهم داد که چگونه مانند یک رتبه برتر کنکور به زمان نگاه کنید و الگوی فکری و مدل ذهنی خود را شبیه آنان کنید تا بتوانید مانند آنان رفتار کنید و به نتیجهی مطلوب خود یعنی؛ قبولی در شهر و رشتهی موردعلاقه خود برسید.
شما نمیتوانید زمان را مدیریت کنید؛ بلکه فقط میتوانید کارهای خود را الویت بندی کنید! و برای آنها برنامه ریزی …
1 نفر بجای 10 نفر
حتماً شما هم مثل خیلیهای دیگر فواید برنامهریزی را میدانید اما من میخواهم به شما فقط یک نکته در باب اهمیت زمان بگویم و آن این است: به ازای هر یکدقیقهای که برای برنامهریزی خود وقت میگذارید، 10 دقیقه در اجرا صرفهجویی میکنید. راستش را بخواهید این جمله من نیست، این جمله از برایان تریسی مدرس و نویسنده در حوزه فنون مدیریت زمان میباشد و فکر میکنم توضیح بیش از این در این رابطه، حوصله شما را سر ببرد. اگر آمادهاید بریم سر اصل مطلب …
برنامهریزی بعد چهارم در آزمون سراسری
همیشه این سؤال از من پرسیده میشود که بزرگترین تفاوت میان برندهها و بازندهها در کنکور چیست؟ و پاسخ من همیشه به این سؤال این است: برنامهریزی برای بعد چهارم و مهتر از آن اجرای آن برنامه. البته این مسئله فقط در کنکور مطرح نیست بلکه برنامهریزی یکی از بارزترین تفاوت افراد موفق و ناموفق در کل جهان است در تمامی مراحل زندگی کسی در کارش موفق است که برنامه مشخصی برای کارهایش داشته باشد در غیر این صورت واضح است که عملکرد بهشدت افت میکند و اصطلاحاً باری به هر جهت است؛ اما به نظرم بهتر است از این مقدمهها در این کتاب پرهیز کنیم چون اکثر شما اهمیت برنامهریزی را میدانید، پس برویم سراغ اصل مطلب.
برنامهریزی برای کنکور از سه بخش اصلی تشکیلشده است:
برنامهریزی بلندمدت (سالیانه و فصلی)
برنامهریزی میانمدت (هفتگی)
برنامهریزی کوتاهمدت (روزانه)
قسمت اول: برنامهریزی بلندمدت
در ایم مقاله قد دارم در رابطه با قسمت اول برنامه ریزی یعنی استراتژی درسی با شما صحبت کنم. دورنمای هر کاری در زندگی است که سبب کسب موفقیتهای بزرگ میشود. آقای برایان تریسی در کتاب معروف «قورباغهات را قورت بده» به نقل از دکتر ادوارد بن فیلد، استاد دانشگاه هاروارد میگوید: «دید بلندمدت» دقیقترین عامل حرکت اقتصادی و اجتماعی روبه رشد در آمریکاست. یکی از مشکلات عمده داوطلبان این است که دید بلندی نسبت به آینده تحصیلی خود ندارند اما برنامهریزی کلان به ما مثل یک کبریت در یک مکان تاریک کمک میکند که کلیات مسیر خود را بدانیم. برنامهریزی بلندمدت پایه برنامهریزیهای آتی ما را یعنی؛ برنامهریزی هفتگی و روزانه تشکیل میدهد.
در یککلام: خشت اول موفقیت یعنی پیش رفتن با یک استراتژی و برنامه بلندمدت صحیح
برنامهریزی کلان و یا همان برنامهریزی بلندمدت، دورنمای کار ما در برنامهریزی است. برنامهریزی بلندمدت از دو بخش تشکیلشده است:
استراتژی درسی
برنامهریزی فصلی
آیا میدانید در جنگ چه کسی پیروز میشود؟
شاید جواب شما این باشد: طرفی که نیروی بیشتری (سرباز بیشتری) در اختیار دارد یا سلاحهای پیشرفتهتر؛ اما اینها دلایل فرعی پیروزی یک کشور در جنگ است. در جنگ گروهی موفق میشود که استراتژی بهتری داشته باشد. استراتژی در اصل یعنی شیوهی چینش نیروها و برنامهی کلی برای پیروزی. راستش را بخواهید کنکور هم به دلیل وجود رقابت در آن به یک جنگ تبدیلشده است و همین موضوع باعث میشود عدهای برنده این جنگ بشوند که استراتژی بهتری داشته باشند.
تعیین نقشه درسی اولین و مهمترین اقدام در برنامهریزی اصولی است. الکس مککنزی متخصص مدیریت زمان میگوید: عمل بدون فکر، موجب شکست است. برای برنامهریزی بلندمدت دو گام را باید طی کرد:
قدم اول: تعیین استراتژی درسی است؛ که پایه برنامهریزیهای کوتاهمدتتر ما را تشکیل میدهد.
قدم دوم: مدت پس از تعیین استراتژی مناسب با هر شخص پیشبرد برنامهای متناسب با هر زمان است (برنامهریزی فصلی).
قدم اول:
برای تعیین استراتژی درسی شما سه انتخاب ساده وجود دارد که میتوان گفت استراتژی درسی هر دانشآموز دریکی از این سه گروه باید خلاصه شود:
گروه اول: در یک مدرسه یا آموزشگاه که همه درسهای پیشدانشگاهی و پایه را تدریس میکنند، ثبتنام کنید.
گروه دوم: در یک آزمون ثبتنام کنید و یا از یک مشاور برنامه بگیرید.
گروه سوم: از برنامه تلفیقی استفاده کنید.
گروه اول را اکثراً دانشآموزان درحالتحصیل تشکیل میدهند، این دانش آموزان الویت پیشروی برنامهشان، بر اساس تدریس دروس دبیرانشان میباشد جلوتر توضیح خواهم داد که این دانشآموزان چگونه به سرفصلها و بودجهبندی آزمونهای آزمایشی که در آن شرکت کردهاند برسند و پیشرفت قابلتوجهی در آنها داشته باشند.
گروه دوم را غالباً داوطلبان فارغالتحصیل تشکیل میدهند، برنامهریزی برای این گروه از چند جنبه از حساسیت بیشتری برخوردار است زیرا؛ اولاً ممکن است این عزیزان در این دام این توهم بیفتند که وقت زیادی در اختیاردارند و بدون برنامهریزی پیش بروند و به نتیجهای که میخواهند نرسند دوماً اگر بهصورت دلبخواهی بخواهند درس بخوانند در پایان سال با مشکل عدم جمعبندی دروس مواجه خواهند شد. ای افراد بهتر است در یک آزمون آزمایشی استاندارد با جامعه آماری مناسب شرکت کنند و مبنای پیشروی دروس خود را بر بودجهبندی آزمون قرار دهند.
گروه سوم را داوطلبانی تشکیل میدهند که در مدرسه (و یا آموزشگاهشان) تمامی دروس سالهای پایه و سال چهارم بهطور کامل تدریس نمیشود. این افراد باید از برنامه تلفیقی استفاده کنند یعنی؛ دروسی که دبیر تدریس میکند را با سرفصلهای تدریس شده پیش ببرند و دروسی را که درجایی به آنها تدریس نمیشود را با برنامه آزمون مطالعه کنند. گام اول برنامه شما دریکی از سه گروه برنامه بالا قرار خواهد گرفت.
قدم دوم:
در هر مقطع زمانی و یا تقریباً هر فصل شما باید یک برنامه ویژهای داشته باشید؛ که در رابطه با این موضوع جداگانه در مقالههای بعدی صحبت خواهم کرد.
پس ما تا به اینجا استراتژی درسی خود را معین کردیم. مرحله بعدی که مهمتر است؛ نوشتن برنامه هفتگی و شخصی برای خودمان میباشد.
انتشارات گیلنا ناشر برتر کتب آموزشی کنکور
بدون دیدگاه