اصول برنامه ریزی درسی قسمت دوم از نشر گیلنا

مقالات

اصول برنامه ریزی درسی قسمت دوم از نشر گیلنا

اصل دوم: میزان ساعت مطالعه روزانه

رایج‌ترین سؤال داوطلبان از من و سایر مشاورین به‌طورقطع این است که: روزی چند ساعت بخونیم خوبه؟! و من هم اولش به شوخی میگم هرچی بیشتر بهترJ اما بهتر است به این سؤال از راه اثبات بازگشتی پاسخ دهیم! یعنی اینکه؛ بگوییم ما چند ساعت در روز زمان در اختیارداریم و از این‌زمانی که در دست داریم چند ساعتش را باید مطالعه کنیم؟ لطفاً به نمودار‌های زیر توجه کنید:

البته این ساعت‌ها با توجه به ساعت مدرسه شما می‌تواند متغیر باشد یعنی؛ ممکن است مثلاً شما در یک روز فقط دو زنگ (3 ساعت) به مدرسه بروید پس می‌توانید در این روز ساعت مطالعه خود را به بیشتر از شش ساعت برسانید و همواره یک نکته را به خاطر داشته باشید: شاه‌کلید موفقیت، استفاده بهینه از زمان می‌باشد.

روزهای تعطیل: حدود 10 تا 12 ساعت مطالعه روزانه
روزهای مدرسه: حدود 5 تا 6 ساعت مطالعه روزانه

و یک نکته مهم: اگر فکر می‌کنید که این مقدار ساعت مطالعه زیاد است، باید بدانید که: موفقیت در هر مرحله از زندگی نیازمند تمرکز بر روی یک موضوع خاص است. ویلیام متیوس می‌گوید: «نخستین قانون موفقیت تمرکز کردن است. همه انرژی خود را مصروف یک نقطه کنید، مستقیماً به سروقت این نقطه بروید، نه به راست نگاه کنید و نه به چپ»

یادمان نرود که اشعه خورشید تا متمرکز نشود نمی‌سوزاند.

و برای رسیدن به این مقدار ساعت مطالعه در روز، ابتدا 2 هفته ساعت مطالعه خود را ثبت کنید و در عرض 3 هفته، ساعت مطالعه خود را به حد استاندارد نزدیک کنید. البته به‌صورت تدریجی!

اصل سوم: تنوع مطالعاتی

یکی از مهارت‌های لازم برای داوطلبان کنکور توانایی انتقال ذهنی (Mental transition) است. شما باید توانایی پاسخ به چندین درس را در کنار هم داشته باشید. بهترین راهکار برای ایجاد این مهارت، ایجاد تنوع در مطالعه دروس است. این کار سبب دفعات مرور بیشتر دروس در هفته نیز می‌شود که نتیجه آن یادآوری بهتر دروس می‌باشد. در روزهایی که مدرسه می‌روید حداقل 2 عنوان و در روزهایی که تعطیل هستید حداقل 4 عنوان درس بخوانید.

روزهای تعطیل: 4 عنوان
روزهای مدرسه: 2 عنوان

اصل چهارم: ایجاد شناوری در برنامه

لطفاً به این دو سؤال صادقانه پاسخ دهید!

سؤال اول: چند بار تا به امروز برای خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟
سؤال دوم: (سؤال مهم‌تر!) چقدر از این برنامه‌ریزی که انجام داده‌اید را اجرا کرده‌اید؟!

به نظرم بهتره سؤالم را این‌طوری بیان کنم: چرا برنامه‌ها روی کاغذ فقط قشنگ‌‌اند اما وقتی پای عمل می‌رسد نه؟! شاید بعد از پاسخ به این سؤالات ناراحت شوید و احساس ناکامی به شما دست داده باشد و یاد شکست‌های گذشته خود بیفتید اما نکته مهم این است که با استفاده از اصل ایجاد شناوری در برنامه تا حدود زیادی مشکل شما در اجرای برنامه حل خواهد شد. ما باید زمانی را در برنامه پیش‌بینی کنیم که اگر حوادث غیرمترقبه‌ای باعث شد که نتوانستید برنامه‌ی پیش‌بینی‌شده خود را انجام دهید، بتوانید آن را بعداً جبران کنید.

در برنامه هر هفته 10% از کل برنامه مطالعاتی را به واحد مطالعه (جبرانی/درس ضعیف) اختصاص دهید و نام یکی از درس‌های ضعیف خود را زیرخط کسری بنویسید. اگر در طول هفته و قبل از مطالعه‌ی جبرانی، تمام پیش‌بینی‌های خود را اجرا کردید، در واحد مطالعه جبرانی، درس ضعیف خود را بخوانید. وجود واحد جبرانی در برنامه نباید باعث اهمال‌کاری و تنبلی در شما شود بلکه واحد جبرانی وظیفه‌اش فقط سبب ایجاد آرامش خاطر در شما برای اجرای کامل برنامه است.
10% از کل برنامه مطالعاتی را به واحد مطالعه (جبرانی/درس ضعیف) اختصاص دهید.

اصل پنجم: واحد مرور روزانه

حتماً شنیده‌اید که باید در برنامه روزانه خود دروس را مرور کنید؛ اما مرور داریم تا مرور! همه به ما فقط می‌گویند مرور کن، اما نمی‌گویند به چه شکل مرور کنیم؟ در چه ساعتی؟ هرچند وقت یک‌بار؟ از روی چه منبعی مرور را باید انجام دهیم؟ آیا از روی جزوه و کتاب بخوانیم یا باید کار دیگری انجام دهیم؟ روانشناسی در رابطه با مرور چه می‌گوید؟ داوطلبان برتر چگونه مرور انجام دادند؟ و …

در فصل بعد در رابطه با مرور به تفضیل به شما خواهم گفت. ما فقط در این حد بدانید که یک بازه 30 دقیقه‌ای را هر شب باید به مرور اختصاص دهیم.

هر شب 20 الی 60 دقیقه مرور ذهنی!

اصل ششم: ز نیرو بود …

حتماً متوجه شدید از تیتر این اصل که می‌خواهم در رابطه با چه چیزی با شما صحبت کنم. بله ورزش. ما شاید خیلی‌ها اینجا در برابر من گارد گرفته‌اند که آقا ما فقط می‌خواهیم درس بخوانیم، وقت این‌جور کار‌ها را نداریم. بله من هم با شما موافقم. شما نباید وقتتان را تلف کنید؛ اما ورزش روزانه اتلاف وقت نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری جهت افزایش اعتمادبه‌نفس و کارایی بدن ما می‌باشد. چرا؟ چون انجام فعالیت جسمی منجر به تشدید فشار وارده بر بدن می‌شود و همین عامل باعث افزایش طبیعی ترشح هورمون آندروفین می‌گردد که در صورت ورود فشار به بدن ترشح می‌شود.

آندروفین هورمونی است که در فرد ایجاد سرخوشی کرده و احساس درد را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد، به همین دلیل پس از انجام حرکات ورزشی بخصوص از نوع هوازی شخص ورزشکار احساس شادابی می‌کند.

درواقع آندروفین یک نوع ماده مخدر طبیعی در بدن انسان است که فعالیت جسمی، ترشح این ماده را تشدید کرده و با این وصف فرد با بهره‌مند شدن از این هورمون احساس شادابی و امیدواری می‌کند و نشانه‌های افسردگی به شکل چشمگیری کاهش می‌یابند.

پس روزانه به مدت 30-20 دقیقه در میانه روز و یا عصر (نه شب!) به انجام ورزش‌های هوازی ساده (مثل پیاده‌روی سریع، طناب زدن، جاگینگ، دراز و نشست و …) بپردازید.
در میانه روز 20 دقیقه ورزش هوازی ساده

اصل هفتم: (مهم‌تر از همه، البته ازنظر شما!) تفریح

در ماه‌های بهمن و اسفند یک مریضی در بین داوطلبان کنکور شایع می‌شود که ما اسمش را گذاشتیم سرماخوردگی روحی! این سرماخوردگی را می‌توان ناامیدی و افسردگی داوطلبان کنکور گفت! یکی از مهم‌ترین دلایل این سرماخوردگی روحی یکنواخت شدن شرایط و خستگی مزمن است؛ زیرا حدود 7 ماه شرایط یکنواخت بوده! اما یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از این سرماخوردگی این است که: هفته‌ای 6-4 ساعت به تفریح و کار موردعلاقه خود بپردازیم. این تفریح برای کنکوری‌ها استراحت قسمتی از برنامه درسی آن‌ها است و در اصل مدیریت بهتر انرژی تا روز کنکور می‌شود. لطفاً به خاطر تفریح کردن احساس گناه نکنید. هر کس با توجه به امکانات، روحیات و نیاز خود می‌تواند چگونگی استراحتش را تعیین و مدیریت کند.

یک نکته مهم: در این زمان باید «بدون کنکور» زندگی کنید و کاری انجام دهید که از آن لذت می‌برید.
تقسیم انرژی و حفظ آن تا روز کنکور، هنر بسیار مهمی است که می‌توانید آن را با 4-6 ساعت تفریح در هفته ایجاد کنید.

خب تا به اینجا در رابطه با 7 اصل برنامه‌ریزی میان‌مدت صحبت کردیم که به طور خلاصه عبارتند از:

دونده ماراتن نباشید
ساعت مطالعه روزانه
تنوع مطالعاتی
ایجاد شناوری در برنامه
واحد مرور
ورزش هوازی ساده
تفریح هفتگی

مهمترین گام برنامه ریزی درسی، برقراری تعادل و چینش دروس در برنامه است. که در بسته برنامه ریزی به سبک یک مشاور، با گام های عملی این را به شما عزیزان آموزش داده ایم.

انتشارات گیلنا ناشر برتر کتب آموزشی کنکور

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات
کسب موفقیت در رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی با انتشارات گیلنا

کسب موفقیت در رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی با انتشارات گیلنا رشته حفاظت و مرمت بناهای تاریخی : تعدد، تنوع و اهمیت بناها و محوطه‌های تاریخی و بالا بردن کیفیت توان اجرایی در زمینه مرمت و حفاظت از این بناها، بیانگر ضرورت تربیت متخصص حفاظت و مرمت بناهای تاریخی …

مقالات
مرور مطالب رشته موزه داری با انتشارات گیلنا

مرور مطالب رشته موزه داری با انتشارات گیلنا دیباچه: جمع‌آوری و نگهداری آثار و اشیا در مجموعه‌ها و موزه‌ها سابقه دیرینه دارند. لیکن نگرش صحیح امروزی به موزه جایگاه آن را از محل نگهداری و تماشای اشیا به محلی با مشخصات یک مرکز پژوهش و آموزش و یک مرکز فرهنگی …

مقالات
کتب درسی رشته نقاشی در انتشارات گیلنا

کتب درسی رشته نقاشی در انتشارات گیلنا می‌گویند “زئوس” و “پاراسیو” از معروفترین نقاشان یونان باستان بودند و با یکدیگر رقابت داشتند. روزی آنها در یک مسابقه نقاشی در حضور مردم شرکت کردند تا بهترین نقاش یونانی انتخاب شود. “زئوس” روی تابلوی خود یک خوشه انگور کشید و در این …

تماس با خط 1
تماس با خط 2